Er is één doel dat elke website moet nastreven – ongeacht het aanbod en het bedrijfsmodel. Als dit doel niet wordt bereikt, faalt een website. Het gaat om het opbouwen van vertrouwen bij de bezoekers. Alleen als we een persoon of een bedrijf vertrouwen, zijn we bereid om de aanbiedingen te accepteren en te kopen.
Dit besef heeft directe gevolgen voor de vereisten van een succesvolle website.
Het is niet genoeg om een stijlvolle, moderne, responsieve website te hebben. Dit kan tegenwoordig bijna moeiteloos worden bereikt met een van de vele websitesjablonen.
Het is ook niet genoeg om zoveel mogelijk bezoekers naar deze website te leiden. Met het benodigde budget kan het verkeer bijna willekeurig worden geschaald via advertentie-advertenties. Wat een succesvolle website onderscheidt van een gewone website, is het vermogen om vertrouwen op te bouwen. Alleen wanneer websitebezoekers, die een goed gevoel krijgen bij het bezoeken van de website, bereid zijn zich met de inhoud van de website bezig te houden. En alleen wie een aanbod accepteert, kan later klant worden. Hoe complexer en duurder de aanbiedingen zijn, hoe meer vertrouwen er moet worden opgebouwd. De weg naar vertrouwen is navenant langer. Of anders gezegd: de klantreis tot aan de aankoopbeslissing wordt ook steeds langer en vraagt om meerdere aanspreekpunten. Een enkel websitebezoek i
Als je vertrouwen wilt opbouwen, moet je de waarden van de doelgroep kennen
De vraag rijst: hoe ontstaat vertrouwen op een website? Hoe kan de website ervoor zorgen dat bezoekers waarvan de kans groot is dat ze nog nooit van u hebben gehoord, u vertrouwen en u of wat u aanbiedt als een optie beschouwen om het probleem op te lossen? Om vertrouwen op te bouwen, moet u zich in de schoenen van uw klanten verplaatsen en hun uitdagingen en vragen begrijpen. Waar zijn deze? Met welke specifieke problemen hebben ze te maken? Wat wil je opgelost hebben? Welke oplossingen zijn al geprobeerd? Hoe zullen ze zich voelen als ze het probleem daadwerkelijk hebben opgelost?
Meer dan dat, je moet de zorgen en angsten begrijpen. Waar zijn je potentiële klanten bang voor? Wat heb je te verliezen als je veronderstelde oplossing niet werkt? Het gaat er dus om te begrijpen wat uw potentiële klanten drijft.
Er zijn verschillende behoeften en drijfveren die verschillende mensen bewegen. Waar sommigen een grote behoefte aan veiligheid hebben, is voor anderen het streven naar onafhankelijkheid de dominante drijfveer. Terwijl sommigen streven naar gemeenschap en verbondenheid, is het voor anderen de overwinning in de vergelijkende competitie die telt. Terwijl sommigen constant nieuwe input willen en houden van creatieve chaos, hebben anderen behoefte aan orde en structuur.
Mensen met dezelfde motieven hebben vergelijkbare waarden en idealen. Om vertrouwen op te kunnen bouwen, moet je de waarden en idealen van je doelgroep kennen en deze waarden op de website uitdragen door middel van design, overtuigende teksten en de juiste functies. Een afbakening van de doelgroep is daarom essentieel als het gaat om het maken van een website die inspireert en van bezoekers klanten maakt.
Sterker nog: de waarden achter je aanbiedingen of je bedrijf sluiten perfect aan bij de waarden van je doelgroep. Simon Sinek laat dit op indrukwekkende wijze zien in zijn boek “Start with Why” en onderbouwt zijn stelling met het citaat:
Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet. Een website gaat er dus om de waarden van een bedrijf via de vormgeving, de inhoud en de beschikbare functies over te brengen en tastbaar te maken. De beoogde doelgroep zal zich in deze waarden herkennen en vertrouwen opbouwen.
Goedkoop of duurder?
Bij dit alles maakt het niet uit of je een dure site laat maken, of dat je goedkoop website laten maken de voorkeur heeft.